Bermula dengan langkah pertama

Bermula dengan langkah pertama
Jika bukan kita siapa lagi? ayuh!! pemuda-pemuda pewaris anbiya mengasak hingga tiada ruang bagi jahilliyah terperosok!

Monday 21 October 2013

Cebisan post hamba Allah yang menosok kalbuku~ Futur?




Ya, jujur, kadang-kadang mata saya ini tidak terlepas juga daripada memandang perempuan. Ada masa-masanya saya bermalas-malasan, futur dan rasa seperti mahu berehat sepanjang hari. Ada ketika saya bergurau dan ketawa seperti jembalang tanah lagaknya, langsung tidak menggambarkan qudwah bagi seorang dai'e. Ada masanya saya rasa malas untuk bermuayasyah dengan hadek-hadek bulatan gembira. Ada tikanya saya boros berbelanja, membeli barangan yang mungkin tidak menjadi keperluan pon buat saya. Kadangkala ego yang menguasai diri menyebabkan diri ini tegar tidak mahu mengalah, meski kebenaran sudah trang tang tang di depan mata. Ah, senarainya begitu panjang bukan..?

Kita futur? Kefuturan itulah yang akan menjadikan kita lebih gagah dan kuat di jalan ini, apabila kita menyedari betapa azab dan terseksanya menjadi seorang al-akh yang lembap dan tidak produktif di jalan ini.

Bukan kebetulan kan kita terperangkap dalam tarbiyah ini? Bukan saja-saja kan kita tercampak ke dalam gerabak dakwah ini? Bukan sia-sia kan, sama ada suka atau tidak kita sudah pon bersama dengan kafilah ikhwah dan akhawat yang sama-sama menuju ke destinasi yang sama...?

"Sesungguhnya orang-orang yang berkata, 'Tuhan kami adalah Allah' kemudian mereka beristiqamah, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), 'Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati; dan bergembiralah kamu dengan (memperoleh) sorga yang telah dijanjikan kepadamu.'"
[Fussilat, 41:30]

No comments:

Post a Comment